دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۳)

مشکل صادرات محصولات فناورانه به بازار جهانی چیست؟

مشکل صادرات محصولات فناورانه به بازار جهانی چیست؟
نایب رئیس اول کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان کالا و خدمات موضوع تعهد ارزی است؛ اگر دولت شیوه تعهد ارزی را ملغی کند، صادرات توسعه خواهد یافت و به تبع آن رشد و رونق اقتصادی نیز محقق خواهد شد.
کد خبر : 913981

محمدعلی محمدمیرزائیان در خصوص موانع توسعه بازار‌های صادراتی به عنوان راهبردی برای تحقق شعار سال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان کالا و خدمات موضوع تعهد ارزی است؛ اگر دولت شیوه تعهد ارزی را ملغی کند، صادرات توسعه خواهد یافت و به تبع آن رشد و رونق اقتصادی نیز محقق خواهد شد.

نایب رئیس اول کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۷ که مباحث و شیوه تعهد ارزی مطرح شد، صادرات ما رونق داشت و داد و ستد‌ها به آسانی انجام می‌شد. بر صادرات بخش خصوصی در حوزه کالا‌های غیر نفتی و غیر معدنی ۲۰ درصد میزان صادرات، محصولات مربوط معادن ۳۰ درصد و همچنین در حوزه محصولات پتروشیمی ۵۰ درصد از میزان صادرات به عنوان تعهد ارزی قرار گرفته است. به عنوان مثال مگر می‌شود کسی پسته صادراتی را با دلار ۶۰ هزار تومانی خریداری و صادرکند و پس از آن دولت ارز حاصل از صادرات وی را با قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری کند.

محمد میرزائیان اظهار کرد: این رفتار با صادرکننده و این شیوه صادرات در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ به همین جهت از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های صادراتی تعطیل شده اند. از طرف دیگر برای مثبت نشان دادن تراز واردات و صادرات سامانه را قفل کرده و ارز برای واردات نمی‌دهند.

صادرات محصولات فناورانه 

بدقولی‌های ارزی مانع صادرات محصولات فناورانه به بازار جهانی

به گفته این فعال اقتصادی؛ صادرات محصولات فناورانه و سایر تولیدات داخلی که باید وارد بازار جهانی شود به دلیل برخی بدقولی‌های ارزی به مشکل خورده است که این موضوع شرایط را برای تولید کنندگان بخش‌های مختلف اقتصادی سخت کرده و کمتر از نوآوری و فنون جدید جهت تولیدات صادرات محور استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: با این شیوه نمی‌توان به کار اقتصادی ادامه داد. بسیاری از شرکت‌های صادراتی نیز به تعدیل نیرو و یا سرمایه گذاری در بورس دیگر کشور‌ها مانند ترکیه روی آورده اند. تجار ما در کشور‌های همسایه مشغول سرمایه‌گذاری و فعالیت هستند و مبادله کالا‌هایی مانند پسته، زعفران و کشمش هستند و به علت همین رویکرد متوقف و کشور ما از سود آن محروم شده است.

لغو بحث تعهد ارزی موجب آشفتگی در واردات ارز به کشور نمی‌شود؟

نایب رئیس اول کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی گفت: صادرات کنندگان ما راه برگرداندن ارز به کشور را می‌دانند؛ مگر ما می‌خواهیم ارز را بازنگردانیم. ما در کشور‌های مختلف صرافی داریم و این مراکز می‌توانند ارز را به کشور وارد کرده و یا ریال متناسب به آن را در کشور تحویل داده و یا حتی این ارز را به دست واردکنندگان برسانند.

صادرات محصولات فناورانه 
وی تاکید کرد: این زیرساخت و چارچوبی که بانک مرکزی در بحث تعهد ارزی تعریف کرده است از بنیان خراب است. اگر دولت با بخش خصوصی تعامل کند و به گفتگو بپردازد و بتوانیم به این نتیجه برسیم که ارز حاصل از صادرات بر مبنای نرخ ارز آزاد محاسبه شود، شک نکنید که همه تجار مایل هستند که ارز خود را به کشور بازگردانند.

محمد میرزائیان در پایان اظهار کرد: تک نرخی کردن ارز در نظام اقتصادی کشور نیز به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته